سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرزمین مِه وخورشید (خورشیدگام سبز)
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان
مردم خورگام عمارلو ،از کمبود امکانات درمانی رنج می برند
رشت - مردم بخش خورگام عمارلو می گویند: بر اثر محرومیت از امکانات درمانی و پژشکی ، رنج های فراوانی را متحمل می شوند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر 52011
به گفته آنان ،خورگام یکی از بخش های منطقه ییلاقی و کوهستانی عمارلو است که با وجود روستا های دور افتاده و صعب العبور از امکانات و تجهیزات درمانی و پزشکی کافی محروم است.
اهالی بخش 12هزار نفری خورگام را عموما دامداران و کشاورزان سخت کوش تشکیل می دهند و دسترسی مردم این منطقه به شهر بخصوص در هنگام بیماری ها به دلیل مسیرهای کوهستانی و صعب العبور با دشواری هایی مواجه است.
این منطقه برغم داشتن آب و هوای خنک کوهستانی در فصل بهار و تابستان در پاییز و زمستان برای زندگی سخت و طاقت فرسا است.
راههای سخت گذر و ناایمن کوهستانی و فاصله زیاد با مرکز شهرستان رودبار و مرکز استان گیلان انتقال بیماران بخصوص بیماران نیازمند به درمان های فوری را با دشواری هایی زیادی مواجه می کند.
علاوه بر بیماری های که در همه جا وجود دارد،خطرات دائمی چون پرت شدن از صخره ها ، مارگزیدگی ، بریدن اعضای بدن بخصوص دست و پا در هنگام کار و یا درو مزارع و سقوط از درخت از جمله حوادث خاص این منطقه بشمار می روند.
انتقال بیماران بد حال و زنان در حال وضع حمل از مهمترین گرفتاری های مردم این منطقه کوهستانی است و نزدیکترین بیمارستان یکصد کیلومتر با بخش خورگام فاصله دارد.
برخی از اهالی این منطقه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، نداشتن امکاناتی چون مرکز درمانی شبانه روزی،داروخانه، مطلب پزشکی ، پزشک متخصص و نبود وسایل ضروری مانند آمبولانس را از جمله مشکلاتی می دانند که بخش عمارلو بطور کلی و خورگام از آن رنج می برند.
یک عضو شورای اسلامی  بره سر گفت:بخش خورگام و مردم محروم مناطق کوهستانی عمارلو نیازمند امکانات درمانی هستند و وعده و وعیدهای زیادی داده شده است ولی تاکنون هیچ اقدامی نشده است.
عباس محمدی با متهم کردن مسوولان استان به بی توجهی نسبت به این بخش محروم افزود: از دو سال پیش مرکز درمانی بره سر فاقد آمیولانس است و از آن هنگام تا کنون قول اختصاص یک آمبولانس وراه اندازی مرکز اورژانس به این بخش محروم داده شده است.
وی با اشاره به اینکه در این بخش حتی یک پزشک متخصص وجود ندارد ، تصریح کرد : در هفته فقط یک پزشک عمومی در مرکز درمانی بره سر مرکز بخش خورگام فعالیت دارد.
وی افزود: بارها ما شاهد مرگ زن درحال زایمان و نوزاد وی در هنگام انتقال به مراکز بیمارستانی استان بوده ایم.
وی اظهارداشت :برخی از روستاییان روستاهای دور افتاده کوهستانی و صعب العبور بخش خورگام باید فاصله زیادی را طی کنند تا بیمار خود را به مرکز این بخش برسانند در حالی که این مرکز فاقد امکانات درمانی کافی است.
محمدی گفت:وجود آمبولانس برای این بخش کوهستانی و صعب العبور امری ضروری است زیرا بیمار در صورت نیاز به اعزام باید با کرایه شخصی به مراکز درمانی استان و یا شهر رودبار مراجعه کند.
وی افزود: اکثر مردم این منطقه محروم هستند ودرآمد ناچیزی دارند و با توجه به بالا بودن کرایه ، انتقال بیماران به مراکز درمانی شهر رودبار و استان بار مالی فوق العاده ای را بر مردم این منطقه تحمیل می کند.
وی به بخش دندانپژشکی در این بخش اشاره کرد و اظهارداشت: بااینکه برای بخش خورگام امکانات دندانپزشکی فراهم شده است ولی این امکانات جمع آوری شده ودر مکانی خاک می خورند و از آنها استفاده نمی شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پژشکی گیلان و رییس مرکز بهداشت استان گیلان در این باره به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: آمبولانس مرکز بره سر به دلیل خرابی اسقاط شده است و اقداماتی نیز در جهت تامین آن در حال انجام است.
دکتر ارسلان داداشی گفت: خدمت رسانی به جمعیت منطقه خورگام با سه مرکز بهداشتی درمانی " چهار محل"،"بره سر "و "پشت کلا" با چهار پزشک شاغل که در محل کار خود بیتوته دارند انجام می شود.
وی در جواب ادعای عضو شورای اسلامی بره سر در خصوص عدم پاسخگویی به بیماران بعد از ساعات اداری ، ساعت کاری این چهار پزشک را از هفت و نیم صبح تا چهار عصر ذکر کرد و افزود: با توجه به بیتوته پزشکان در محل کار، بیماران اورژانس در خارج ازاین ساعات نیز ویزیت می شوند.
رییس مرکز بهداشت استان گیلان در خصوص نداشتن پژشک متخصص در بخش خورگام اظهارداشت: در چارت تشکیلات پرسنلی واحدهای بهداشتی درمانی پژشک متخصص پیش بینی نشده است.
دکتر داداشی یادآورشد:در خصوص عدم اعزام دندانپژشک با توجه به سهمیه محدود جذب دندانپزشک و بر اساس این طرح برای هر فصل حدود دو نفر برای استان گیلان در نظر گرفته شده است و به دلیل عدم تمایل دندانپزشکان برای گذراندن دوره طرح در مناطق دور دست با مشکل اعزام دندانپزشک به مرکز بره سر روبه رو هستیم.
وی خاطرنشان کرد: مرکز بره سر در طرح جدید گسترش واحدهای بهداشتی درمانی شهرستان رودبار به صورت شبانه روزی دیده شده است که پس از طی مراحل قانونی در آینده نزدیک نسبت به شبانه روزی شدن آن اقدام خواهد شد.
وی گفت: برای مرکز بهداشتی درمانی بره سر تسهیلات زایمانی نیز پیش بینی شده است که کار خدمات مامایی و همچنین زایمان در آن واحد انجام می گیرد اما با توجه به تمایل مردم برای زایمان در بیمارستان معمولا بندرت زایمان در آن واحد صورت می گیرد.
منطقه کوهستانی عمارلو به دو بخش خورگام و فاراب تقسیم شده است که تامین نیازهای اولیه نظیر راه مناسب و امکانات درمانی و ایجاد زیرساخت های زندگی به منظور جلوگیری از مهاجرت های بی رویه به شهر ها از ضروریات مردم این منطقه بشمار می رود که توجه و برنامه ریزی بیشتر مسوولان استانی و کشوری طلب می کند.ک/4
619/604
انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر 52011

[ جمعه 90/1/19 ] [ 8:44 عصر ] [ فرهنگ خورگام - رنجکش ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

به نام خدا ***هر مرده ای زنده میشود به عطر و بوی خورگام اینجا دیار مسیحا دم من است*** در این پایگاه مقصوداین است تا شمارا بابخش خورگام عمارلو از توابع شهرستان رودبار دراستان گیلان اشنا کنیم و در این میان سعی خواهیم کردتا تمامی جنبه های فرهنگی ،اقتصادی آداب و سنن و دیگر خصوصیات طبیعی و مردمی سرزمین خورشید و مه وازتمامی روستاها ییلاقات این بخش اطلاعاتی را در خدمت شما بازدیدکنندگان گرامی قرار دهیم وهمچنین از روی دیگر سکه سرزمین گیلان یعنی مشکلات پنهان در زیر زیبایی طبیعت که خورگام نیز از این موضوع مستثنی نبوده و کم نداردبادیدی دردمندانه خواهیم نوشت .همین جا از تمامی شمادوستان عزیز(جوانان،دانشجویان و علاقمندان به سرزمین مادری ) درخواست دارم تا ما را دراین راه یاری نمایندچرا که ایجاد پایگاهی مرجع وبروز همت همگان را میخواهد سرزمینی پر از مه و خورشید ، سبزه و جنگل، چشمه های فراوان آب معدنی . پر از مهربانی وصفای مردمانش ،که امیدواریم تا بتوانیم دید کلی خوبی را در شما به وجود بیاوریم و در آینده ای نزدیک میزبانی خوب برایتان باشیم جایی که به دلیل بکر بودن و عدم معرفی کافی از آن حرف های زیادی برای خود دارد و شاید به جرات بتوان گفت آب و هوای آن بی نظیر و بیمانند است
موضوعات وب
آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 333
بازدید دیروز: 197
کل بازدیدها: 2172395