سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرزمین مِه وخورشید (خورشیدگام سبز)
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

1

نام این کوه به روایتی برگرفته از قوم دربیک ( Derbik ) می باشد که تیره ای از ساکنان بوده که در حوالی دریای خزر سکونت داشته اند و به روایتی دیگر نام درفک برگرفته از دو واژه دال و فک می دانند که معنای آن به زبان دیلیمی نوعی پرنده شکاری از خانواده عقاب است و (فک) به معنی لانه ای است که در مجموع آشیانه عقاب می دانند.

قله درفک آتشفشان خاموش منطقه گیلان به ارتفاع 2733 متری البرزغربی قرار دارد که از دیرباز در اذهان کوهنوردان طنین انداز بوده ، کوهی زیبا چشم انداز و یکی از نعمتهای بی نظیر خداوند است .

کوه درفک آغازین بلندی های شرق دره سپید رود بوده و رشته کوههای غرب گیلان (تالش) تا مرز این دره پیش آمده و از آن پس قله درفک با کوهپایه های جنگلی انبوه (درغرب و شمال) و دیواره صخره ای و سرگشی که تمام دشت گیلان را در برگرفته است.این کوه سرچشمه دو رود بنام های سیاه رود در رودبار و چاه رود در لاهیجان می باشد.

شاید به نظر بعضی از کوهنوردان ارتفاع 2733 متر پیمایش کم یا چه اندازه زیبایی دارد؟

خوب است اطلاع داشته باشیم با توجه به ارتفاع دشت گیلان نزدیک به صفر تا چه اندازه زیبا بوده و یک صعود واقعی و مناسب را در پی خواهد داشت.

کوه درفک از سمت جنوب به کوههای منجیل متصل شده است و از مشرق و جنوب شرق ناظر به کوههای پیشکوه و رشته کوههای عظیم تخت سلیمان می باشد و تا ده سه هزاره از تنکابن ادامه دارد . درفک از سمت شمال امتداد ندارد و به دشت گیلان و دریای خزر مشرف است.

غرب درفک بیشتر به اعماق دره سپیدرود پیوند می خورد که آغاز ارتفاعات البرز غربی است . جبهه های مختلف درفک ویژگی های خاص خود را دارند که به جهات جغرافیایی و پوشش گیاهی از مناطق نیمه خشک و مراتع سرسبز تا جنگلهای انبوه متغییر می باشد .

نقاط دیدنی در فک :

عبور از جنگل _ یخچال درفک ( کاسه آتشفشان قله آن )

در این دشت بسیار وسیع دامداران کلبه های سنگی زیبا ساخته اند که آن را زیبا تر نموده . در فصول بهار و تابستان دشت پر از گوسفند است . در گوشه ای دیگر از کاسه درفک نمادی زیبا و عمیق واقع شده است که این یخچال از قطرات آبی که از بالای غار به پایین می چکد تشکیل شده است که به جهت ذخیره شدن برف تبدیل به یخ زیبایی گشته _ شیب غار زیاد بوده و پیمایش آن باید با تجهیزات غار نوردی باشد.

دامداران و ییلاق نشینان منطقه در تابستان جهت تامیین آب مصرفی از ذوب نمودن برفهای غار استفاده می نمایند .

مسیر های صعود قله درفک :

مسیر 1 : سیاهکل _ دیلمان _ شاه شهیدان _ اربناب _ قله درفک

مسیر2 : رستم آباد _ تونکابن _ دشت ویل _ دفراز _ قله درفک

پوشش گیاهی منطقه :

گیاهی منطقه بسیار است

گیاه گزنه بسیار دیده می شود ( این گیاه جهت درمان رماتیسم بسیار مفید است )

پوشش جانوری :

خرگوش _ خرس _ گوزن _ شغال _ گرگ _ روباه _ و پلنگ گزارش شده است

زمان و مدت صعود :

بهترین فصل صعود نیمه دوم اردیبهشت و زمان لازم با صرف وقت تماشا زیبایی های طبیعت 2 روز است .

2

یخچال طبیعی درفک

منبع: http://nashran.blogfa.com/post-14.aspx


[ جمعه 89/3/21 ] [ 12:47 عصر ] [ فرهنگ خورگام - رنجکش ] [ نظرات () ]


.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

به نام خدا ***هر مرده ای زنده میشود به عطر و بوی خورگام اینجا دیار مسیحا دم من است*** در این پایگاه مقصوداین است تا شمارا بابخش خورگام عمارلو از توابع شهرستان رودبار دراستان گیلان اشنا کنیم و در این میان سعی خواهیم کردتا تمامی جنبه های فرهنگی ،اقتصادی آداب و سنن و دیگر خصوصیات طبیعی و مردمی سرزمین خورشید و مه وازتمامی روستاها ییلاقات این بخش اطلاعاتی را در خدمت شما بازدیدکنندگان گرامی قرار دهیم وهمچنین از روی دیگر سکه سرزمین گیلان یعنی مشکلات پنهان در زیر زیبایی طبیعت که خورگام نیز از این موضوع مستثنی نبوده و کم نداردبادیدی دردمندانه خواهیم نوشت .همین جا از تمامی شمادوستان عزیز(جوانان،دانشجویان و علاقمندان به سرزمین مادری ) درخواست دارم تا ما را دراین راه یاری نمایندچرا که ایجاد پایگاهی مرجع وبروز همت همگان را میخواهد سرزمینی پر از مه و خورشید ، سبزه و جنگل، چشمه های فراوان آب معدنی . پر از مهربانی وصفای مردمانش ،که امیدواریم تا بتوانیم دید کلی خوبی را در شما به وجود بیاوریم و در آینده ای نزدیک میزبانی خوب برایتان باشیم جایی که به دلیل بکر بودن و عدم معرفی کافی از آن حرف های زیادی برای خود دارد و شاید به جرات بتوان گفت آب و هوای آن بی نظیر و بیمانند است
موضوعات وب
آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 87
بازدید دیروز: 89
کل بازدیدها: 2166447