سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرزمین مِه وخورشید (خورشیدگام سبز)
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

بخش خورگام در شهرستان رودبار و در40 کیلو متری جاده اصلی رشت به تهران واقع است.

 

منطقه ای زیبا و زرخیز با چشمه ساران جوشان و باغ های فراوان و کوههای سر به فلک کشیده از جمله ( باغ بر و گیاش و شینه چاک) .

 

منطقه ای که دو قوم دیلم وکرد (کرمانج) را درخود جای داده است و دشت گسترده ای به نام چهار محل مرکز دهستان دلفک با رود پیچ در پیچ شارشار در دامن جنگل و کوههای سرسبز که تاریخ پر تنش را پشت سر گذاشته و امروز به آرامی فرشتگان در دستان پر سخاوت بهار آرمیده است.

 

مردان و زنان سخت کوش منطقه در اقتصاد خانواده نقش به سزایی ایفا می کنند و در تابستان فعالیتهایشان اوج می گیرد . در چهار محل و در گستره کوه و دشت و جنگل ،  زنها در کنار همسرانشان مشغول کار کشاورزی و دامداری هستند . هنوز از خانه ها بوی پختن نان بلند می شود و دوشیدن شیر گاوها و گوسفندان و بزها و جمع آوری سبزی های معطر صحرایی و گیاهان دارویی برای مصرف خانواده و بردن گاوها به چرا در کنار امور خانه داری و آموزش تربیت فرزندان در این طبیعت بکر و زیبا ییلاقی چنگش – سفید سنگان- تکسل –میانسو-بربن- شیلاش را انجام می دهند .

 

هنوز کوچ به سبک سنتی در میان این مردم جلوه خود را حفظ کرده است. از پای کوه به دامنه و ارتفاعات بلند تر و بلعکس.

 

 این دیار باستانی آداب ، رسوم، موسیقی، زبان و آثار کهن منحصر به فردی دارد که در هر زمان و مکان جلوه خاصی از آن هویدا می شود.

 

 

روستای زیبای سوسف از توابع بخش خورگام روستای مه گرفته با جمعیتی بیش از 700 نفر که با آب و هوای معتدل و مطبوع بهار و تابستان و پائیز و زمستان سردش خو گرفته اند که با همجوار بودن با روستا های ماشمیان ، سرمل و لیاول علیا و ادغام با هم روستای چهار محل را تشکیل داده اند .

 

 ده سوسف در طول ادوار گذشته با جاده ای پر پیچ و خم کوهستانی و در ارتفاع حدود 1800 متر بالاتر از سطح دریا و آب و هوای معمولا خنک چشم هر بیننده ای را می نوازد و منظره ای زیبا که تو را با خود به رنگین ترین لحظه ها می برد و باید خود را در آغوش جاده رهانی .

 

مردم روستا در قدیم به زبان فارسی پهلوی سخن می گفتند و در همسایگی کر مانج های سرمل و ماشمیان زندگی می کردند. در قدیم این روستا به نام باغ بر(برفیل) و همواره مسکونی بوده و امروزه طایفه ها در این روستا به گویش دیلمی سخن می گویند که زمانی جز قلمرو جستان فرمانروای دیلم بوده است .

 

 سختی سنگها حکایت از مردمانی دارد که از مسیر هزارها سال عبور کرده اند و اینک آرام و صبور آن نوای کهن را سر می دهند.

 

ساکنان سرزمین خورشید دارای آداب و رسوم قابل تامل و چهره های مردم این دیار از نیک اندیشی می درخشد تو گوئی وارد بهشت شده ای.

 

وسیع ترین گستره منطقه خورگام(که بعد ها بواسطه ی کوچ کردها به این منطقه به عمارلو تغییر نام یافت) در زمان افشاریان بوده است که از کرانه سفید رود و تا منطقه تنکابن را نیز در بر می گرفته است.

 

 خورگام کنونی بخشی از توابع شهرستان رودبار می باشد و روستای سوسف در این بخش واقع است که در قدیم به دو محله بالا و پائین تقسیم شده و شخصی به نام شیخ حسن از اطراف سلطانیه شهر زنجان به این آبادی کوچ نمود و سکونت اختیار کرد. شیخ حسن دو فرزند به نام شیخ جمال و شیخ صالح داشت که شیخ جمال در بالا محله و شیخ صالح در پائین محله زندگی می کردند.

 

این روستا در روزگاران پیش مرکز خرید و فروش کالا و مایحتاج برای روستاهای همجوار بوده است. در پائین روستای سوسف امام زاده یوسف (ع) از نوادگان امام موسی کاظم (ع) قرار دارد که در قدیم به نام بابا نور ملک شناخته می شده و از دو روستای ماشمیان وسرمل برای زیارت به این روستا می آمدند و اموات خود را در محوطه متبرک این امامزاده دفن می نمودند.

 

در وصف اعتقادات مذهبی مردم این روستا این نکته را یادآور میشود که مردم این روستا نسبت به این امامزاده حرمت واحترام زائدالوصفی قائل هستند و تحت هیچ شرایطی پشت به امامزاده نایستاده و حتی خانه های خود را به شکلی می ساختند که درب خانه به روی امامزاده باز شود و از ساختن خانه ای که پشت به امامزاده باشد پرهیز می نمودند.

 

از قدیم الایام این روستا حوزه نظام وظیفه عمومی منطقه و روستاهای همجوار بوده است و حکومت های گذشته جهت تکمیل نیروی نظامی خود از این حوزه اقدام به سرباز گیری می نمودند.

 

در ضمن بقایای یک حمام عمومی قدیمی به جا مانده از دوران قاجار در این روستا است که تداعی کننده حمام های سنتی ایران زمین می باشد . بدین شکل که افراد پس از ورود از درب چوبی حمام به وسیله چند پله به سمت پائین و عبور از درب چوبی دیگر وارد حوض آب سرد و گرم شده و به شست و شوی خود می پرداختند سپس جهت تعویض لباس به رختکن که به وسیله چند پله به سمت بالا از قسمت خزینه جدا می گردد می رفتند .

 

از دیگر ابنیه قدیمی این منطقه به دو آسیاب که تا اواخر قرن گذشته آرد مصرفی منطقه را تامین می کرده اشاره نمود.

 

انواع گیاهان دارویی این منطقه مهر سلیمان (شقاقل) بابونه – گل گاوزبان- ازگیل- آلوی وحشی –تمشک – بنه – زرشک جنگلی و درختان راش – بلوط – سرو و میوه های درختی و جالیزی سیب- به- گلابی- آلو- گیلاس- گردو-خیار- کدو- باقلا-ولوبیا ونخود را تشکیل می دهند.

در ذیل به راههای بخش خورگام اشاره می شود:

رستم آباد- چهار محل

چهارمحل- بره سر

چهارمحل- داماش

داماش- جیرنده

جیرنده-لوشان

چهارمحل- معدن سنگرود

معدن سنگرود- لوشان

نوشته شده :توسط محرم اکبری لیاولی


[ جمعه 89/2/24 ] [ 9:3 عصر ] [ فرهنگ خورگام - رنجکش ] [ نظرات () ]


.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

به نام خدا ***هر مرده ای زنده میشود به عطر و بوی خورگام اینجا دیار مسیحا دم من است*** در این پایگاه مقصوداین است تا شمارا بابخش خورگام عمارلو از توابع شهرستان رودبار دراستان گیلان اشنا کنیم و در این میان سعی خواهیم کردتا تمامی جنبه های فرهنگی ،اقتصادی آداب و سنن و دیگر خصوصیات طبیعی و مردمی سرزمین خورشید و مه وازتمامی روستاها ییلاقات این بخش اطلاعاتی را در خدمت شما بازدیدکنندگان گرامی قرار دهیم وهمچنین از روی دیگر سکه سرزمین گیلان یعنی مشکلات پنهان در زیر زیبایی طبیعت که خورگام نیز از این موضوع مستثنی نبوده و کم نداردبادیدی دردمندانه خواهیم نوشت .همین جا از تمامی شمادوستان عزیز(جوانان،دانشجویان و علاقمندان به سرزمین مادری ) درخواست دارم تا ما را دراین راه یاری نمایندچرا که ایجاد پایگاهی مرجع وبروز همت همگان را میخواهد سرزمینی پر از مه و خورشید ، سبزه و جنگل، چشمه های فراوان آب معدنی . پر از مهربانی وصفای مردمانش ،که امیدواریم تا بتوانیم دید کلی خوبی را در شما به وجود بیاوریم و در آینده ای نزدیک میزبانی خوب برایتان باشیم جایی که به دلیل بکر بودن و عدم معرفی کافی از آن حرف های زیادی برای خود دارد و شاید به جرات بتوان گفت آب و هوای آن بی نظیر و بیمانند است
موضوعات وب
آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 232
بازدید دیروز: 89
کل بازدیدها: 2166592