سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرزمین مِه وخورشید (خورشیدگام سبز)
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

 

 سفر به سوی داماش   

داماش روستایی کوچک وییلاقی با اقلیمی کوهستانی _ جنگلی در ده کیلومتری چهارمحل، از توابع خورگام عمارلورودبار قرار گرفته است . چهارمحل خود در 40 کیلومتری رستم آباد واقع است . در مسیر جاده اصلی تهران _ رشت در میانه شهر رستم آباد یا توتکابن ، در سمت چپ و به سمت کوهستان ، باید وارد جاده عمارلو شد که ناهموار است وپیچ در پیچ و در دامنه هایی بسیار زیبا و سرسبز را مشاهده داریم با زیبایی جاده  پیچ هایش آسان میشود . در میان را از روستاهای بزرگ و کوچک زیادی عبور میکنم هنگام ورود به روستاها اسامی آنها رو میتونیم از روی تابلو نوشته هایی که درورودی روستاها قرارداده شده ببینیم . نامهایی که بسیار با مسما و زیبایی هستند(انارکول، دشتویل ،چره ،چلگاسر ،دره دشت ،حشمت آباد ،ویشان ، برارود و...)  زیبایی مناظر هریک از این روستاها غیر قابل وصف است . گل ها زرد و سفید بابونه مخصوصاً دشتهای گل زیبای شقایق دیدنیست .


گویی به آسمان نزدیک شده ایم و میرفتیم تا در ابرها و مه غرق شویم .  به سمت شرق ودر مسیر مراتع و گون های بنفش حرکت میکنیم . با افزایش ارتفاع ، هوا هم از گرمی به خنکی و در بالاترین نقطه به سردی می گراید.بدون تن پوش گرم نمی توان در آن هوای سرد دوام آورد وآن بالا فقط مه است وابر و چمنزارهای سبزبا گلهای رنگین ، در ادامه راه خود بعد از گذشتن از روستای برارود و لیاول ناگهان منطقه مسکونی با خانه های زیادی در زمین هموار و مسطح که طول شمالی ترن تا جنوبی ترین آن  به بیش از هزار متر میرسید نمایان میشود در دید اول باورناکردنی است اما این روستای بزرگ که بهتر است بگوییم شهر کوچک چهارمحل است . بله ما در میان کوههای البز و در دل کوهستان تمدنی را شاهد هستیم که کیلومتر ها از شهرهای اطراف خود دور اما زنده و شاداب است جالب ودیدنی تر از حتی خود داماش .  جایی که خود دارای ییلاقات بسیار زیبا و قشنگ است و البته با ورود به این شهر زیبا شگفتی مان بیشتر شد شهر دارای بولوار های درختکاری شده و یک میدان زیبا بود بلواری که با نام پیامبر اعظم (ص)مشخص شده بود تابلو هایی دیگر داشت که نشان میداد میتوان با ادامه آن جاده به ییلاقات چنگش و بربن و میانسو  سفر کرد  که البته سفر به جنات چهارمحل را در نوشتهای دیگر وصف میکنیم  و در آنجاست که باید بعد از گذر از چهار محل زیبا و سوی داماش حرکت میکنیم داماش بربلندای زمین ایستاده است ، نزدیک آسمان ، تکیه داده بر کوهی زیبا و آرمیده بر بازوی بلند و بستر جنگلی سبزو چشم بر دامنه های رنگین بیشمار دوخته است . زیباترین جایی که میتوان حتی در خیال تصویر کرد و اینک پس از عبور همه زیبایی ها به داماش میرسیم .داماش روستایی کوچک و ییلاقی است که ساکنانش در 7 ماه سال در جیرنده سکونت دارند و 5 ماه باقی مانده را از میانه بهار تااوایل پاییز در داماش به سر میبرند.

رنجکش


[ سه شنبه 89/2/14 ] [ 12:48 صبح ] [ فرهنگ خورگام - رنجکش ] [ نظرات () ]

سفر به سوی داماش   

داماش روستایی کوچک وییلاقی با اقلیمی کوهستانی _ جنگلی در ده کیلومتری چهارمحل، از توابع خورگام عمارلورودبار قرار گرفته است . چهارمحل خود در 40 کیلومتری رستم آباد واقع است . در مسیر جاده اصلی تهران _ رشت در میانه شهر رستم آباد یا توتکابن ، در سمت چپ و به سمت کوهستان ، باید وارد جاده عمارلو شد که ناهموار است وپیچ در پیچ و در دامنه هایی بسیار زیبا و سرسبز را مشاده داریم با زیبایی جاده  پچ هایش آسان میشود . در میان را از روستاهای بزرگ و کوچک زیادی عبور میکنم هنگام ورود به روستاها اسامی آنها رو میبینم نوشته برروی تابلویی در ابتدای روستا . نامهای با مسما و زیبایی است (انارکول، دشتویل ،چره ،چلگاسر ،دره دشت ،برارود و...)  زیبایی مناظر هریک از این روستاها غیر قابل وصف است . گل ها زرد و سفید بابونه مخصوصاً دشتهای گل زیبای شقایق دیدنیست .

گویی به آسمان نزدیک شده ایم و میرفتیم تا در ابرها و مه گم شویم .  به سمت شرق ودر مسیر مراتع و گون های بنفش حرکت میکنیم . با افزایش ارتفاع ، هوا هم از گرمی به خنکی و در بالاترین نقطه به سردی می گراید.بدون تن پوش گرم نمی توان در آن هوای سرد دوام آورد وآن بالا فقط مه است وابر و چمنزارهای سبز با گلهای رنگین ، در ادامه را خود بعد از گذشتن از روستای برارود و لیاول ناگهان منطقه مسکونی با خانه های زایادی در زمین هموار و مسطح که طولش به بیش از هزار متر بود نمایان میوشود در دید اول باورناکردنی است اما این روستای بزرگ که بهتر است بگوییم شهر کوچک چهارمحل است . بله ما در میان کوههای البز و در دل کوهستان تمدنی را شاهد هستیم که کیلومتر ها از شهرهای اطراف خود دور اما زنده و شاداب است جالب ودیدنی تر از حتی خود داماش جایی که خود دارای ییلاقات بسیار زیبا و قشنگ است و البته با ورود به این شهر زیبا شگفتی مان بیشتر شد شهر دارای بولوار های درختکاری شده و یک میدان زیبا بود بلواری که با نام پیامبر اعظم مشخص شده بود تابلو هایی دیگر داشت که نشان میداد میتوان با ادامه آن جاده به ییلاقات چنگش و بربن و میانسو  سفر کرد  که البته سفر به جنات چهارمحل را در نوشتهای دیگر وصف میکنیم  و در آنجاست که باید بعد از گذر از چهار محل زیبا و سوی داماش حرکت میکنیم داماش بربلندای زمین ایستاده است ، نزدیک آسمان ، تکیه داده بر کوهی زیبا و آرمیده بر بازوی بلند و بستر جنگلی سبزو چشم بر دامنه های رنگین بیشمار دوخته است . زیباتر جایی که میتوان حتی در خیال تصویر کرد و اینک پس از عبور همه زیبایی ها به داماش میرسیم .داماش روستایی کوچک و ییلاقی است که ساکنانش در 7 ماه سال در جیرنده سکونت دارند و 5 ماه باقی مانده را از میانه بهار تااوایل پاییز در داماش به سر میبرند.


[ جمعه 89/2/10 ] [ 12:59 صبح ] [ فرهنگ خورگام - رنجکش ] [ نظرات () ]


.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

به نام خدا ***هر مرده ای زنده میشود به عطر و بوی خورگام اینجا دیار مسیحا دم من است*** در این پایگاه مقصوداین است تا شمارا بابخش خورگام عمارلو از توابع شهرستان رودبار دراستان گیلان اشنا کنیم و در این میان سعی خواهیم کردتا تمامی جنبه های فرهنگی ،اقتصادی آداب و سنن و دیگر خصوصیات طبیعی و مردمی سرزمین خورشید و مه وازتمامی روستاها ییلاقات این بخش اطلاعاتی را در خدمت شما بازدیدکنندگان گرامی قرار دهیم وهمچنین از روی دیگر سکه سرزمین گیلان یعنی مشکلات پنهان در زیر زیبایی طبیعت که خورگام نیز از این موضوع مستثنی نبوده و کم نداردبادیدی دردمندانه خواهیم نوشت .همین جا از تمامی شمادوستان عزیز(جوانان،دانشجویان و علاقمندان به سرزمین مادری ) درخواست دارم تا ما را دراین راه یاری نمایندچرا که ایجاد پایگاهی مرجع وبروز همت همگان را میخواهد سرزمینی پر از مه و خورشید ، سبزه و جنگل، چشمه های فراوان آب معدنی . پر از مهربانی وصفای مردمانش ،که امیدواریم تا بتوانیم دید کلی خوبی را در شما به وجود بیاوریم و در آینده ای نزدیک میزبانی خوب برایتان باشیم جایی که به دلیل بکر بودن و عدم معرفی کافی از آن حرف های زیادی برای خود دارد و شاید به جرات بتوان گفت آب و هوای آن بی نظیر و بیمانند است
موضوعات وب
آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 100
بازدید دیروز: 257
کل بازدیدها: 2167737