سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرزمین مِه وخورشید (خورشیدگام سبز)
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان
برگرفته از رودبار نیوز : http://roudbarnews.blogspot.com/2010/12/blog-post_2505.html
 
وقتی از جلگه گیلان پا بر بام بلند کوهستانی عمارلوی گیلان می گذاری احساس می کنی که در سیاره ای دیگر قرار گرفته ای و شرط گشت و گذار در این سیاره ،گذر سخت از جاده های سنگلاخی آن است و انگار تاکنون پای هیچ مسوولی به این سرزمین باز نشده است.
هر مسافر تازه واردی که پای بر این سرزمین کوهستانی و پهناور می گذارد فکر می کند برای سفر بعدی به این منطقه باید به خودروهای جنگی مجهز شد.
 بی گمان طعم شیرین عدالت دولت جمهوری اسلامی و توزیع عادلانه امکانات کشور از سویی و بهره مندی از مزایای زندگی امروزی حکم می کند که مردمان کوه نشین نیز از راههای مناسب به عنوان اصلی ترین زیرساخت ها برخوردار شوند.
این سرزمین کوهستانی با آغاز فصل گرما پذیرای افراد گرمازده زیادی از جلگه گرم و شرجی گیلان و دیگر استان های کشور است اما پایان سفر تابستانی مسافران بر بستر جاده های سنگلاخی، به خاطره ای تلخ و ناخوشایند مبدل می شود.
وجود آسفالت های کم عمر و پف کرده و در بسیاری قسمت ها تکه پاره شده و از سویی عبور از جاده های کم عرض و پر پیچ و خم با گذر از پرتگاههای منتهی به دره های عمیق، احساس ترس و خطر را در وجود انسان دو چندان می کند.
به هرحال رانندگی دراین جاده های باریک با پیچ های خطرناک متعدد ، دره های عمیق و پرتگاههای زیاد بخصوص اگر همراه با مه گرفتگی باشد برای هر راننده ای کلافه کننده و سرگیجه آور است.
محورهای توتکابن به بره سر، دشت ویل به سی دشت ، سی دشت به گلنگش ،گلنگش به شاه شهیدان ،گلنگش به قله درفک ، بره سر به جیرنده ، پشت کلا به غوش لانه ، پشت کلا به داماش، پشت کلا به سیبن ، اسطلخ کوه به آسیابر ، داماش به غوش لانه ، غوش لانه به کلیشم از جمله جاده های مهم بخش خورگام است که چون شریان های حیاتی روستاهای پشت کوه را به هم وصل می کند.
به گفته اهالی این منطقه، تمامی این جاده ها نیاز به کارهای زیربنایی نظیر تعریض ، شن ریزی، مرمت وآسفالت دارند.
جمعی از ساکنان روستاهای این منطقه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از بی توجهی مسوولان نسبت به جاده های این منطقه ابراز ناخرسندی کردند .
سیاوش نظری زاده از ساکنان روستای ییلاقی شاه شهیدان می گوید: مسوولان باید به راهها به عنوان اساسی ترین زیرساخت های این منطقه سخت گذر توجه کنند.
وی افزود: این راهها در مقابل سیلاب ها و بارندگی ها آسیب پذیر بوده و از طراحی درستی در مقابل اینگونه حوادث برخوردار نیستند.
یک عضو شورای اسلامی بره سر مرکز بخش خورگام نیز در گفت و گو با ایرنا گفت:اکثر جاده های خورگام از مسیر های پرتگاه عبور کرده اند و در هیچ یک از این راههای حتی یک گاردریل نصب نشده است و اگر وسیله نقلیه ای دراین مسیر سقوط کند امکان بیرون آوردن آن وجود ندارد.
عباس محمدی از بی توجهی مسوولان استانی به این منطقه انتقاد کردوافزود: 15سال است که می خواهند مسیر رستم آباد به بره سر که محور اصلی محسوب می شود را تعریض کنند.
وی اظهارداشت: هر مسافر اگر یک بار به این مسیر سفر کند با دیدن ارتفاع دره ها و جاده های نامناسب دچار وحشت خواهندشد و مجددا به این منطقه برنمی گردد.
به گفته وی در آسفالت کردن این جاده های کوهستانی دقت کافی صورت نمی گیرد و راه آسفالت بره سر به ناش یک سال است که هنوز تمام نشده است .
وی علت تخریب و پف کردن آسفالت های این مناطق کوهستانی را ریختن آسفالت سرد ذکر کرد و افزود: چون آسفالت در سال های گذشته بصورت بی کیفیت ودر فصل باران و سرما ریخته شده است ،کیفیت آن بسیار پایین بوده و زود تخریب و تبدیل به چاله می شود.
وی می گوید: کارشناسان اعتقاد دارند آسفالت باید گرم و در فصل تابستان ریخته شود تا دوام آن بیشتر باشد.
سرپرست بخشداری خورگام نداشتن راه مناسب و آسفالته را یکی از مشکلات بخش خورگام دانست و گفت: راه های مواصلاتی خورگام نقش مهمی در مسیر دیلمان سیاهکل و جیرنده به لوشان دارند.
محمدرضا لطفی افزود:جدی ترین مشکل این منطقه کوهستانی آسفالت جاده های آن است درصورتی که به اندازه ده کیلومتر آسفالت به بخش خورگام تعلق بگیرد ،مشکل اصلی راههای این بخش حل خواهدشد.
رییس اداره راه و ترابری شهرستان رودبار دراین زمینه گفت: اکثر راههای این مناطق باید تبدیل به راه اصلی شده و ارتقاء یابند.
وی افزود: بخش خورگام 45روستا دارد و طول جاده های آن 97کیلومتر است که شامل 39کیلومتر راه دسترسی ، 25کیلومتر راههای آسفالته و 33کیلومتر راه شوسه می شود.
وی از راه توتکابن به بره سر به عنوان راه اصلی نام برد و یادآورشد:این محور از طرح های سفر دوم رییس جمهوری است.
وی با اشاره به اینکه جاده توتکابن به بره سر در جریان زلزله سال 69آسفالت شده است ،خاطرنشان کرد: در سال گذشته پنج کیلومتر از 40کیلومتر راه توتکابن به بره سر زیرسازی و آسفالت شد که هم اکنون این طرح به دلیل کمبود اعتبار متوقف شده است.
وی اظهارداشت: حدود دو میلیارد ریال از مطالبات پیمانکار این مسیر نیزباقی مانده و پرداخت نشده است.
وی اظهارداشت:عرض تمام جاده های بخش خورگام سه متر است و این راهها بدون شانه خاکی هستند که باید آسفالت تمام این راهها به عرض پنج متر و یک تا دو متر شانه خاکی داشته باشند.
منطقه خوش آب و هوا و کوهستانی عمارلو ودیلمان را می توان با مرغزارهای زیبا و رنگارنگ به جلوه های از بهشت تشبیه کرد که طبیعت تماشایی و بی بدیلی را در معرض تماشا می گذارد.
بلندی های کوهستانی خورگام در حدود 40کیلومتری محور رستم آباد آزاد راه رشت به قزوین قرار گرفته است.
منطقه عمارلو به دو بخش خورگام و فاراب تقسیم شده است

[ یکشنبه 89/11/3 ] [ 12:37 صبح ] [ فرهنگ خورگام - رنجکش ] [ نظرات () ]


.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

به نام خدا ***هر مرده ای زنده میشود به عطر و بوی خورگام اینجا دیار مسیحا دم من است*** در این پایگاه مقصوداین است تا شمارا بابخش خورگام عمارلو از توابع شهرستان رودبار دراستان گیلان اشنا کنیم و در این میان سعی خواهیم کردتا تمامی جنبه های فرهنگی ،اقتصادی آداب و سنن و دیگر خصوصیات طبیعی و مردمی سرزمین خورشید و مه وازتمامی روستاها ییلاقات این بخش اطلاعاتی را در خدمت شما بازدیدکنندگان گرامی قرار دهیم وهمچنین از روی دیگر سکه سرزمین گیلان یعنی مشکلات پنهان در زیر زیبایی طبیعت که خورگام نیز از این موضوع مستثنی نبوده و کم نداردبادیدی دردمندانه خواهیم نوشت .همین جا از تمامی شمادوستان عزیز(جوانان،دانشجویان و علاقمندان به سرزمین مادری ) درخواست دارم تا ما را دراین راه یاری نمایندچرا که ایجاد پایگاهی مرجع وبروز همت همگان را میخواهد سرزمینی پر از مه و خورشید ، سبزه و جنگل، چشمه های فراوان آب معدنی . پر از مهربانی وصفای مردمانش ،که امیدواریم تا بتوانیم دید کلی خوبی را در شما به وجود بیاوریم و در آینده ای نزدیک میزبانی خوب برایتان باشیم جایی که به دلیل بکر بودن و عدم معرفی کافی از آن حرف های زیادی برای خود دارد و شاید به جرات بتوان گفت آب و هوای آن بی نظیر و بیمانند است
موضوعات وب
آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 168
بازدید دیروز: 89
کل بازدیدها: 2166528