سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرزمین مِه وخورشید (خورشیدگام سبز)
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

چهره به چهره با اهالی روستای حشمت آباد از بخش خورگام

کم پیش می آید مؤسس شهر و یا روستا در قید حیات باشد. اما حشمت آباد که در 15کیلومتری مرکز بخش خورگام و 40کیلومتری مرکز شهرستان واقع می باشد، اولین روستایی است که ما توانستیم طی مصاحبه ای با کسی که برای روستا نامگذاری نمود ...

 

1

اسپرو- خبرنگاری، جزء سخت ترین مشاغل دنیا است. وقتی برای رفع دغدغه های مردم، به دل کوه و کمر می زنی انتظار داری مسئولین با ورق زدن مشکلات درج شده در هفته نامه، بار محرومیت را از شانه های مردم بردارند. در این شماره  با تهیه گزارشی ویژه مردمی از روستای حشمت آباد ،‌ دغدغه و مشکلات اهالی آن را به سمع و نظرتان می رسانیم. با ما همراه باشید.

 

 

 

2حشمت صابر:

روستای حشمت آباد، پیشانی بخش خورگام است

خیلی کم پیش می آید مؤسس یک شهر و یا روستا در قید حیات باشد. اما حشمت آباد که در 15کیلومتری مرکز بخش خورگام و 40کیلومتری مرکز شهرستان واقع می باشد، اولین روستایی است که ما توانستیم طی مصاحبه ای با کسی که برای روستا نامگذاری نمود مشکلات و کمبودها را مکتوب کنیم. او با بیش از 70 سال عمر، در چگونگی نامگذاری روستا می گوید: قبل از ازدواج در روستای چُمبل ساکن بودم و بعد از تشکیل خانواده به این مکان آمده و بعد از گذشت چند سال با ساخت مسکن و سکونت دیگر اهالی، روستای حشمت آباد ماندگار شد. وی درخصوص گویش محلی و شغل اکثر اهالی، اذعان کرد: زبان اصلی مردم روستا کُردی و پیشه اصلی آنها دامداری است. بیش از 50سال از تأسیس این روستا می گذرد، اما با گذشت این زمان هنوز مردم با همان مشکلات اولیه چون کمبود و قطعی آب، برق و همچنین عدم بهره مندی از گاز مواجه اند. حشمت صابر در ادامه با اشاره به اینکه روستای حشمت آباد، اولین روستای ورودی و پیشانی بخش خورگام است؛ از مسئولین ذیربط خواستار رفع مشکلات مذکور شد.

دهیار روستای حشمت آباد:

دهانمان پر از حرف است/با دهان پر نباید حرف زد

2ذوالفقار نوشی در مصاحبه با خبرنگار ما حشمت آباد را یکی از روستاهای توریستی و گردشگر پذیر منطقه معرفی و طبیعت و مناظر آن را خدادادی و بکر بیان کرد و در خصوص عمده مشکلات روستا اظهار داشت: طرح هادی روستاهای ویشان و حشمت آباد یکی است و در زمان نقشه کشی نیز علاوه بر سهل انگاری، با محدود اعلام کردن گستره روستا؛ جوانان نمی توانند برای احداث مسکن و سکونت در این دو روستا برنامه ای داشته باشند. دهیار حشمت آباد خرابی جاده و دست اندازهای بی شمار آسفالت این روستا را از دیگر معضلات خواند و افزود: حشمت آباد ورودی بخش وسیع خورگام است و به تبع انتظار می رود مسئولین نگاه ویژه ای به آن داشته باشند. متأسفانه در پیچ جاده این روستا شاهد وقوع چندین تصادف بوده ایم که برای رفع مشکل موجود، از مسئولین خواستار احداث میدان در این منطقه شدیم که مورد قبول آنها واقع نشد و هنوز مردم به ساز خرابی و ناامنی جاده این روستا گریانند. این روستا با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 274  و 85 خانوار ثابت(طبق سرشماری سال 1390)، علیرغم دارا بودن امتیازات پست بانک،‌ متأسفانه بدلیل بی سیم بودن تلفن ها (wLL)نمی تواند از امکانات اینترنت پر سرعت استفاده کند. وی درد اهالی حشمت آباد را بی شمار خواند و با بیان اینکه دهانمان پر از حرف است/حیف با دهان پر نباید حرف زد، توجه و عنایت ویژه بخشدار و مدیران ارشد شهرستان را خواستار شد.

از معتمدین حشمت آباد:

بخشداری می تواند با تأمل بیشتر معضل زباله را مرتفع کند

3ابراهیم احسانی با اظهار اینکه بعد از زلزله یک زمین اهدایی از سوی ساکنان روستا برای احداث ساختمان بیمارستن اختصاص داده شد اما متاسفانه بعد از گذشت چندین سال این عمارت بزرگ که همه آن را به نام بیمارستان می شناسند بلا استفاده به حال خود رها شده است. از ریاست شبکه بهداشت و درمان شهرستان خواستار پیگیری و رسیدگی به این مهم را شد و گفت: با تعاملات شبکه بهداشت با اهالی این روستا می توانیم با اجاره دادن آن به مسافرین و گردشگران و همچنین استفاده درست از آن؛ ضمن ایجاد منبع درآمد برای شهرستان و روستا، پذیرای توریست و گردشگران باشیم. وی در پایان با اشاره به اینکه معضل زباله فراگیر شده است، افزود: بخشداری می تواند با تأمل بیشتر، این معضل را مرتفع کند و با تعیین جایگاه سوخت کمک بزرگی به مردم جهت دفع زباله داشته باشد.

 

 

 

مهدی پور:

جاده فاقد روشنایی، با جان مردم بازی می کند 3

 

 

از ساکنین این روستای زیبا، ضمن گله مندی از عملکرد ضعیف اداره آب و فاضلاب روستایی درخصوص معضل کم آبی شدید بالادست روستا، با اشاره به اینکه عدم وجود اگو و ساماندهی آب های سطحی و فاضلاب روستا از دیگر مشکلات و موجب نارضایتی اهالی حشمت آباد از مسئولین است، وی افزود: عملیاتی شدن کامل طرح هادی اهم خواسته ما است که امیدواریم به آن جامه عمل پوشانیده شود. مهدی پور در ادامه تشریح کرد: برخی مسئولین با چشمان بسته قول می دهند و شرایط را نمی سنجند. این روستا دارای دو راه اتصالی به مرکز شهرستان است. با بارش برف، جاده فعلی که عاری از تیر چراغ برق و روشنایی و دست اندازهای بی شماری است با جان مردم بازی می کند. نهضت آسفالت و عملیاتی شدن آن در روستاهای همجوار بسیار امر فرخنده ای است. وی در خاتمه خاطر نشان کرد:  تقاضای ما از مدیران ارشد شهرستان این است که تا پایان این دوره و قبل از شروع فصل زمستان جامه آسفالت را بر تن زخمی جاده بپوشانند.

3عضوشورای اسلامی روستا:

تجهیز و محیا نمودن امکانات ورزشی زمین فوتبال حشمت آباد

محمد حسن عطایی، عدم تجهیز و محیا نمودن امکانات ورزشی زمین فوتبال حشمت آباد را از دیگر خواسته بحق اهالی و جوانان خواند و خاطر نشان شد: زمین فوتبال مشخص است، اما تدبیری برای ارتقاء وضعیت کیفی آن اندیشیده نشده و با همان وضعیت به حال خود رها شده است. اکثر روستاهای شهرستان از زمین ورزشی بی بهره اند اما این روستا از این مزیت بخوردار است و توجه بیشتر اداره ورزش و جوانان را می طلبد. عضو شورای اسلامی حشمت آباد مرتفع شدن مشکل سهمیه آرد را از دیگر خواسته های مردم عنوان کرد.

 

 

فیروزی، از دیگر اهالی:

اسقرار مرکز 115 و 125 در روستای حشمت آباد خواسته زیادی نیست3

فیض الله فیروزی، از دیگر اهالی با اذعان به مطالب اشاره شده گفت: از مسئولین خواستار بررسی، پیگیری و ساماندهی وضعیت ساختمان بیمارستان حشمت آباد که از مهمترین خواسته مردم است می باشیم. وی با عنوان اینکه مسئولین حرکتی در راستای بهبود وضعیت رفاهی مردم انجام دهند؛ خواستار اسقرار مرکز 115 و 125 (اورژانس و آتش نشانی)در منطقه و روستای حشمت آباد  شد و تأکید کرد: حشمت آباد پیشانی منطقه پر جمعیت  منطقه خورگام است و برخورداری از این امتیازات خواسته زیادی نیست.


[ دوشنبه 94/12/17 ] [ 4:53 عصر ] [ فرهنگ خورگام - رنجکش ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

به نام خدا ***هر مرده ای زنده میشود به عطر و بوی خورگام اینجا دیار مسیحا دم من است*** در این پایگاه مقصوداین است تا شمارا بابخش خورگام عمارلو از توابع شهرستان رودبار دراستان گیلان اشنا کنیم و در این میان سعی خواهیم کردتا تمامی جنبه های فرهنگی ،اقتصادی آداب و سنن و دیگر خصوصیات طبیعی و مردمی سرزمین خورشید و مه وازتمامی روستاها ییلاقات این بخش اطلاعاتی را در خدمت شما بازدیدکنندگان گرامی قرار دهیم وهمچنین از روی دیگر سکه سرزمین گیلان یعنی مشکلات پنهان در زیر زیبایی طبیعت که خورگام نیز از این موضوع مستثنی نبوده و کم نداردبادیدی دردمندانه خواهیم نوشت .همین جا از تمامی شمادوستان عزیز(جوانان،دانشجویان و علاقمندان به سرزمین مادری ) درخواست دارم تا ما را دراین راه یاری نمایندچرا که ایجاد پایگاهی مرجع وبروز همت همگان را میخواهد سرزمینی پر از مه و خورشید ، سبزه و جنگل، چشمه های فراوان آب معدنی . پر از مهربانی وصفای مردمانش ،که امیدواریم تا بتوانیم دید کلی خوبی را در شما به وجود بیاوریم و در آینده ای نزدیک میزبانی خوب برایتان باشیم جایی که به دلیل بکر بودن و عدم معرفی کافی از آن حرف های زیادی برای خود دارد و شاید به جرات بتوان گفت آب و هوای آن بی نظیر و بیمانند است
موضوعات وب
آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 194
بازدید دیروز: 171
کل بازدیدها: 2168003