سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرزمین مِه وخورشید (خورشیدگام سبز)
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

بهترین راه پیشگیری از بروز سکته قلبیبه نام خدا

فصل پاییز فصل ریزش برگ های زیبای بهاری و فصل در هم شکستن زیبایی های بهاری فصل آشکار شدن نشانه هایی خداوندی است . شاید همین اصل طبیعت باشد که پاییز شهرما نیز فصلی همراه با غم و جدایی از بهار زندگی و دل از دنیا شستن است . آری پاییز شهر من هم اندوه جدایی و برگریزان دارد . تقریبا یک ماه پیش بود که مرحوم عقیل زارع در شب عروسی فرزندش براثر سکته قلبی از دنیا رفت و در مدت زمان کوتاه مرگ های دلخراش دیگری نیز در چهارمحل به وقوع پیوست . مرگ جوان ناکام جواد دلیری که بیش از پانزده سال در بیماری به سر می برد . فوت مرحوم ذوالفقار فتحی ، مرگ سروان احمد حسن پور پنجاه نه ساله بر اثر سکته قلبی  ، فوت عیداله(حمید) دلیری55 ساله  براثر سکته قلبی و در آخرین مورد داغ مادری که هنوز شوک فوت ایشان چهارمحل را باور نیست فوت همسر شکراله رضایی مادر آقای شهرام رضایی رئیس بانک کشاورزی خورگام بر اثر سکته قلبی.

در بیشتر وفات سال جاری میتوان ردپای سکته قلبی را شاهد بود. به راستی پس از موج بسیار دردناک مرگهای سرطانی آیا ما شاهد گریبانگیر شدن نسلی  با خطر سکته های قلبی هستیم و آیا میتوان گفت شهر در بحران سکته به سر می برد؟

در اینجا قصد داریم تا کمی در باره سکته قلبی و علل وقوع آن و اینکه آیا واقعا مرگی ناگهانیست و اینکه قابل پیشگیری است صحبت کنیم .

در اصطلاح پزشکی ام‌آی و یا انفارکتوس میوکارد عبارت از انهدام و مرگ سلولی دائم و غیرقابل برگشت در بخشی از عضله قلب(میوکارد) است که بعلت از بین رفتن جریان خون و وقوع یک ایسکمی شدید در آن قسمت از قلب روی می‌دهد. این توقف گردش خون می‌تواند بطور ناگهانی بدون هیچ علائم قبلی نمایان گردد یا پس از تعدادی از حملات آنژینی(درد قفسه سینه) نمود یابد. عمده‌ترین دلیل ایجاد سکته بسته شدن رگ‌های تغذیه‌کننده قلب است. برای رفع انسداد غیر از دارو، از بالن و جراحی قلب باز (تعویض رگ مسدود شده) استفاده می‌شود. سکته قلبی نوعی عارضه فراگیر است که باعث درگذشتن هزاران تن هر ساله می‌گردد.

در میان عوامل مساعد کننده
دیابت، فشارخون بالا، کلسترول خون بالا افراط در استعمال دخانیات و الکل، عدم فعالیت بدنی، فشار عصبی، سابقه فامیلی و سن قابل ذکرند.
                                                                                                                        فشار خون بالا، سیگار، زیادی کلسترول خون و غیره وجود دارد که عامل تصلب شرائین است.

*علائم
در اکثر موارد انفارکتوس میوکارد همراه با تظاهرات معمولی و تی پیک است که تشخیص را آسان می‌سازد. یک درد موضعی قفسه سینه‌ که در مرکز قفسه صدری(سینه) با قابلیت انتشار بطرف آرواره و بازوها پشت و گردن سمپتوم ویژه در ام‌آی است و بیشتر از
20 دقیقه طول می‌کشد.[2] اگر درمان نشود این درد آزاردهنده و بحرانی است و مدتها بطول می‌انجامد.
گاهی چندین ساعت با مصرف تری‌نیترین مقاومت می‌کند، داروی دوپواترین درد آنژین را آرام می‌کند. هم‌چنین علائم دیگری که آشکار کننده هستند عبارتند از الکتروکاردیوگرام اورژانس و فوری می‌تواند تشخیص را آسان سازد. در تعداد زیادی از موارد انواع انفارکتوس وجود دارد که بصورت تشویش و اضطراب تظاهر می‌کند.

مثلا اشکال هاضمه‌ای و احساس کاذب آروغ زدن، عصبی بودن، تنگی نفس (بعلت اشکال در بطن چپ و درنتیجه ادم ریوی)? ادم و تورم در دست و پا که گاهی بدون تشخیص بوده و تنها اتفاقی در آزمایش قلبی و آزمایش روتین و منظم پزشکی با تشخیص آن برخورد می‌شود.
باید بخاطر داشت که هنگام مراجعه یک بیمار مسن با فشار خون، سن بیش از
40
سال، زندگی مشوش و پراضطراب که دچار درد شدید وناگهانی قفسه سینه که ادامه می یابد باید بفکر انفارکتوس بود و الکتروکاردیوگرام درخواست نمود .

*تشخیص
براساس علائم بالینی و شواهدموجوددرنوارقلب وافزایش آنزیمهای قلبی کراتین‌فسفوکیناز و تروپونین و در پاره‌ای از موارد با آنژیوگرافی تشخیص سکته قلبی داده می شود.

 
*سبب‌شناسی
اغلب آترواسکلروز عروق کرونری ودر نتیجه انسداد عروق تغذیه کننده ماهیچه قلب منجر به انفارکتوس میوکارد می‌شود که درمان آسان نخواهد بود.اگر شریان بسته شده شریان کرونر اصلی باشد احتمال مرگ انسان وجود دارد.

عوامل متعدد مساعد کننده‌ای مانند دیابت (بیماری قند خون)،

 

 

دکتر قارونی داشتن یک شناسنامه ی خانوادگی پزشکی برای هر فرد را مهمترین راه پیشگیری از بروز سکته قلبی دانست و افزود: تغذیه مناسب، به حداقل رساندن استرس و هیجان، مصرف کم نمک، استفاده از میوه‌های تازه و نکشیدن سیگار از راه‌های دیگر پیشگیری از این بیماری است.


این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درخصوص عوارض سکته قلبی گفت: خطر مرگ ناگهانی، فلج اعضای بدن، نارسایی قلب بر اثر پر کاری سلول‌های سالم و ورم پا از عوارض سکته قلبی بر اثر بی توجهی به راه‌های پیشگیری است.


وی در ادامه پیشگیری را بهتر از درمان دانست و افزود: سکته قلبی را می‌توان با استفاده از امکانات و تجهیزات پزشکی مثل استفاده از شوک و CCU تا حدودی درمان کرد ولی بیمار باید تا آخر عمر زیر نظر پزشک باشد.

دکتر قارونی در پایان توصیه کرد: رسانه‌ها بخصوص صدا و سیما باید تلاش کنند که الگوی صحیح زندگی، تغذیه مناسب و راه‌های به حداقل رساندن استرس و هیجان را به مردم بیاموزند تا بتوانیم میزان سکته قلبی را به حداقل برسانیم.


*درمان
اولین قدم استراحت کامل، تجویز اکسی‍ژن و کنترل فشار خون و ریتم قلبی است. معمولا داروهای ضدانعقاد مانند آسپرین یا هپارین و بلوک کننده های گیرنده بتای سمپاتیک مانند پروپرانولول تجویز می شود. برای باز کردن رگ مسدود شده در بیمارستان گاه از داروهایی مانند استرپتوکیناز یا اوروکیناز یا بالن یا جراحی اورژانس عروق کرونر استفاده میشود./ح

 

بهترین راه پیشگیری از بروز سکته قلبی

دکتر قارونی داشتن یک شناسنامه ی خانوادگی پزشکی برای هر فرد را مهمترین راه پیشگیری از بروز سکته قلبی دانست و افزود: تغذیه مناسب، به حداقل رساندن استرس و هیجان، مصرف کم نمک، استفاده از میوه‌های تازه و نکشیدن سیگار از راه‌های دیگر پیشگیری از این بیماری است.


این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درخصوص عوارض سکته قلبی گفت: خطر مرگ ناگهانی، فلج اعضای بدن، نارسایی قلب بر اثر پر کاری سلول‌های سالم و ورم پا از عوارض سکته قلبی بر اثر بی توجهی به راه‌های پیشگیری است.


وی در ادامه پیشگیری را بهتر از درمان دانست و افزود: سکته قلبی را می‌توان با استفاده از امکانات و تجهیزات پزشکی مثل استفاده از شوک و
CCU    تا حدودی درمان کرد ولی بیمار باید تا آخر عمر زیر نظر پزشک باشد.

دکتر قارونی در پایان توصیه کرد: رسانه‌ها بخصوص صدا و سیما باید تلاش کنند که الگوی صحیح زندگی، تغذیه مناسب و راه‌های به حداقل رساندن استرس و هیجان را به مردم بیاموزند تا بتوانیم میزان سکته قلبی را به حداقل برسانیم.


*درمان
اولین قدم استراحت کامل، تجویز اکسی‍ژن و کنترل فشار خون و ریتم قلبی است. معمولا داروهای ضدانعقاد مانند آسپرین یا هپارین و بلوک کننده های گیرنده بتای سمپاتیک مانند پروپرانولول تجویز می شود. برای باز کردن رگ مسدود شده در بیمارستان گاه از داروهایی مانند استرپتوکیناز یا اوروکیناز یا بالن یا جراحی اورژانس عروق کرونر استفاده میشود./

منابع : پایگاه خبری خبرنگاران جوان http://www.yjc.ir/fa/news/3984865

پایگاه اینترنتی سیمرغ http://www.seemorgh.com/health/default.aspx?tabid=2114&conid=28898


[ یکشنبه 91/9/12 ] [ 1:15 صبح ] [ فرهنگ خورگام - رنجکش ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

به نام خدا ***هر مرده ای زنده میشود به عطر و بوی خورگام اینجا دیار مسیحا دم من است*** در این پایگاه مقصوداین است تا شمارا بابخش خورگام عمارلو از توابع شهرستان رودبار دراستان گیلان اشنا کنیم و در این میان سعی خواهیم کردتا تمامی جنبه های فرهنگی ،اقتصادی آداب و سنن و دیگر خصوصیات طبیعی و مردمی سرزمین خورشید و مه وازتمامی روستاها ییلاقات این بخش اطلاعاتی را در خدمت شما بازدیدکنندگان گرامی قرار دهیم وهمچنین از روی دیگر سکه سرزمین گیلان یعنی مشکلات پنهان در زیر زیبایی طبیعت که خورگام نیز از این موضوع مستثنی نبوده و کم نداردبادیدی دردمندانه خواهیم نوشت .همین جا از تمامی شمادوستان عزیز(جوانان،دانشجویان و علاقمندان به سرزمین مادری ) درخواست دارم تا ما را دراین راه یاری نمایندچرا که ایجاد پایگاهی مرجع وبروز همت همگان را میخواهد سرزمینی پر از مه و خورشید ، سبزه و جنگل، چشمه های فراوان آب معدنی . پر از مهربانی وصفای مردمانش ،که امیدواریم تا بتوانیم دید کلی خوبی را در شما به وجود بیاوریم و در آینده ای نزدیک میزبانی خوب برایتان باشیم جایی که به دلیل بکر بودن و عدم معرفی کافی از آن حرف های زیادی برای خود دارد و شاید به جرات بتوان گفت آب و هوای آن بی نظیر و بیمانند است
موضوعات وب
آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 61
بازدید دیروز: 168
کل بازدیدها: 2178468