سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرزمین مِه وخورشید (خورشیدگام سبز)
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

در نوشته های  متعددی سعی کردیم تا گوشه هایی از زیبایی بی نظیر و منحصر به فرد بخش خورگام سخن گوییم . از سرسبزی و شکوفه های بهاری ، از درختان پر بار و خنکای هوای تابستانی ، از پاییز هزار رنگ. و از زمستان گفتیم که با مداد سپیدش نقش یکرنگی و پاکی را بر خورگام نقش می دهد.

اما میخواهیم این بار از سیاهی ای سخن به میان بیاوریم که چون رو سیاهی ذغال بر چهره روستاها و خانه های آن باقی مانده است و همواره در کنار نبود فرصت های شغلی و راه ارتباطی نقش پررنگی را در مهاجرت ها و خالی شدن بخش خورگام از جمعیت ایفا کرده و خواهد کرد. و البته جایگاه ویژه ای در ایجاد بسیاری از بیماری ها، تنگی نفس ها و... را دارد.

با توجه به سردسیر بودن بخش خورگام  ساکنان آن حداقل هفت ماه از سال را با وسایل گرمایشی در خانه هایشان سر میکنند و این در حالی است آخرین تکنولوژی ای که در این خصوص مورد استفاده قرار می گیرد. همانا بخاری های نفتی است. آری بخاری نفتی همان که هر گاه  اسمش را می شنویم بی اختیار یاد بچه های معصوم مدرسه شین آباد می افتیم. و حال اینکه حال مردمانم نیز بهتر از آنان نیست .

بخاری های نفتی در کنار آبگرمن های نفتی و البته سیلندرهای گاز ، هوای یخ زده مان را گرما می دهند و این قصه سالیانی دراز ادامه داشته است و اینک در زمانی که درصد بالایی از ساکنان بزرگترین کشور دارای ذخایر گاز طبیعی درجهان ، از این نعمت خدادادی برخوردارند هنوز تنها شهر خورگام (بره سر) گاز ندارد و گاز رسانی به بزرگترین روستای شهرستان رودبار (چهارمحل)در ابهام است و به تاریخی نامعلوم موکول گردیده است. و در این میان نامی هم از چهل آبادی بزرگ و کوچک دیگر این بخش برده نمی شود.

در این حال و هوا ، چاره همان است که تاکنون بوده و کم کم بعد گذشت این سالها خود را نشان داده است. نبود گاز طبیعی در زمستان های سرد خورگام سبب شده است تا بسیاری از ساکنان آن با آغاز فصل سرما به شهرهای دیگر مهاجرت کرده و منطقه را ترک کنندکه سال به سال بر تعدادشان افزوده میگردد و تکرار این موضوع نیز سبب ترک همیشگی شان از منطقه و مهاجرت دائم گردیده است.

عکس: تکنولوژی مدرن بخاری نفتی

بخاری نفتی

بخاری نفتی

عکس: زود به زود با چنین صحنه ای مواجه خواهید شد . البته اگر همیشه مراقب کارکردنش باشید که اگر نباشی ممکن است صحنه هایی جبران ناپذیر گریبانگیرتان شود.

بخاری نفتی

مجبور هستی چندین بار در فصل سرما دست به آچار برده و چسب زخمی بر بیماریهایش بزنی

بخاری نفتی

اما این تصویر مصداق مثل : آنچه عیان است... را دارد .

بخاری نفتی

چاره ای جز این نداری چرا گه چاقوی سرما هر لحظه تیز و تیز تر می شود.

بخاری نفتی


[ سه شنبه 93/9/25 ] [ 6:55 عصر ] [ فرهنگ خورگام - رنجکش ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

به نام خدا ***هر مرده ای زنده میشود به عطر و بوی خورگام اینجا دیار مسیحا دم من است*** در این پایگاه مقصوداین است تا شمارا بابخش خورگام عمارلو از توابع شهرستان رودبار دراستان گیلان اشنا کنیم و در این میان سعی خواهیم کردتا تمامی جنبه های فرهنگی ،اقتصادی آداب و سنن و دیگر خصوصیات طبیعی و مردمی سرزمین خورشید و مه وازتمامی روستاها ییلاقات این بخش اطلاعاتی را در خدمت شما بازدیدکنندگان گرامی قرار دهیم وهمچنین از روی دیگر سکه سرزمین گیلان یعنی مشکلات پنهان در زیر زیبایی طبیعت که خورگام نیز از این موضوع مستثنی نبوده و کم نداردبادیدی دردمندانه خواهیم نوشت .همین جا از تمامی شمادوستان عزیز(جوانان،دانشجویان و علاقمندان به سرزمین مادری ) درخواست دارم تا ما را دراین راه یاری نمایندچرا که ایجاد پایگاهی مرجع وبروز همت همگان را میخواهد سرزمینی پر از مه و خورشید ، سبزه و جنگل، چشمه های فراوان آب معدنی . پر از مهربانی وصفای مردمانش ،که امیدواریم تا بتوانیم دید کلی خوبی را در شما به وجود بیاوریم و در آینده ای نزدیک میزبانی خوب برایتان باشیم جایی که به دلیل بکر بودن و عدم معرفی کافی از آن حرف های زیادی برای خود دارد و شاید به جرات بتوان گفت آب و هوای آن بی نظیر و بیمانند است
موضوعات وب
آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 266
بازدید دیروز: 89
کل بازدیدها: 2166626