سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرزمین مِه وخورشید (خورشیدگام سبز)
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

چهره به چهره با مردم روستای دُنبالده

در حال حاضر دغدغه یک دانش آموز نباید چگونگی مهیا نمودن شرایط درس خواندن باشد که همه این ها به دلیل عدم رسیدگی برخی مسئولین به مشکلات روستاییان است. ...

اکثر روستاهای شهرستان رودبار با مشکلات مشترکی از قبیل کمبود و آلودگی آب شرب، عدم آسفالت معابر اصلی، گاز، عدم آنتن دهی تلفن همراه و تلویزیون و همچنین عدم ساماندهی وضعیت کشاورزی مواجه هستند. خوشبختانه در بیشتر موارد شاهد رفع مشکلات و یا حداقل بهبود شرایط بوده ایم اما در بعضی موارد خاص گاهاً برخی متولیان با چشم پوشی بر زخم های مردم سعی در آرام جلوه نمودن شرایط دارند. روستای دنبالده از توابع بخش خورگام با دارا بودن جمعیتی اندک، با دغدغه های بزرگی دست و پنجه نرم می کند. در ادامه مصاحبه مان را با مردمان خونگرم و محروم این روستا خواهید خواند.

*دُنبالده از مَدارِ توجه برخی مسئولین خارج شده است

خانم آقایی پور از اهالی این روستا با اشاره به اینکه این روستا با 12خانوار ثابت و جمعیتی بالغ بر 35 نفر در 13کیلومتری مرکز بخش و 71 کیلومتری شهرستان واقع است، اذعان داشت: دنبالده با دارا بودن مردمانی ولایت مدار و مهمان نواز به نظر می رسد که از مدار توجه برخی مسئولین خارج شده است.

وی در ادامه افزود: یک منبع پلاستیکی در بالا دست روستا و دو منبع بتنی در پایین دست روستا واقع است که متاسفانه علیرغم کمبود آب شرب با آلودگی نیز مواجه است.

بدلیل نداشتن شورا و دهیاری نباید ما را طرد کنند.

از مدیران زحمتکش شهرستان، بخشدار منطقه و تمامی مسئولین ذیربط خواستاریم برای رفع دغدغه هایمان آستین همت بالا بزنند.

* عملکرد اداره جهاد کشاورزی بسیار تعیین کننده است

قربانعلی عباسی از دیگر ساکنین افزود: همان جوانانی که به دلیل کمبود امکانات به شهرها مهاجرت کرده اند می خواهند به زادگاه خود بازگردند و در دُنبالده سکونت کنند.

زمین های حاصلخیز و غنی که در روستا وجود دارد از دیگر پتانسیل های مثبتی است که جوانان را مجاب می کند که به زادگاه خود باز گردند. اما با توجه به مشکلات موجود، قطعا بررسی بیشتر مسئولین را طلب می کند.

در زمینه کشاورزی، بخش خورگام بستر آماده ای برای پرورش انواع گیاهان دارویی و درختان میوه اعم از گیلاس، آلبالو، سیب، فندق، گردو و … را دارد اما در اقصی نقاط با کمبود آب کشاورزی مواجه اند.

اهالی روستای دُنبالده نیز چشم به راه یاری مسئولین برای آبرسانی از روستای کرفچال هستند. وی در ادامه تصریح کرد: عملکرد اداره جهاد کشاورزی بسیار تعیین کننده است و امیدواریم با ارتقاء کیفی و کمی شاهد بهبود شرایط فعلی باشیم.

* ما هم آدمیزاد هستیم

خانم اکبر زاده، از مادران خانه دار و زحمتکش روستای دنبالده، جاده خاکی را از دیگر مشکلات اهالی معرفی نمود و اظهار داشت: برای رفت و آمد از روستای دنبالده به ناش با بارش باران و برف، و یا در شرایط ضروری باید دو یا سه برابر هزینه کرایه رستم آباد به ناش را بپردازیم و این ناعدالتی است. بدلیل عدم دارا بودن شورا و حتی یک نماینده ای بعنوان معرف روستا در بخشداری، روز به روز بر مشکلاتمان افزوده می شود.

آسفالت جاده مواصلاتی چلوانسرا به ناش ضمن اینکه موجب تسریع رفت و آمد و آسودگی مردم خواهد شد، زمینه ساز ایجاد موقعیت اقتصادی و رفاهی بیشتری می شود.

وی با ابراز ناراحتی تشریح کرد: ما هم آدمیزاد هستیم.

اگر کم جمعیت بودن روستا موجب نادیده گرفتن اهالی شده است، انسانیت را ارج نهید و یاری گر مردم محروم دنبالده باشید.

* این روستا تابلوی ورودی ندارد

تقی کوچکی، از افراد تحصیل کرده این روستا با بیان اینکه گاز، از دیگر خواسته اهالی دنبالده است، عنوان کرد: آنتن دهی تلویزیون و همچنین گیرنده دیجیتال بسیار ضعیف است. این روستا حتی تابلوی ورودی ندارد که برای عابرین و مسافران محرز شود که به کدامین روستا و نقطه از بخش خورگام سفر نموده اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه معلم مدرسه روستای چلوانسرای بخش خورگام است، ساماندهی اوضاع را از بایدها خواند و تاکید کرد: ما کودک بودیم شرایط این بود، هم اکنون دانش آموزان و کودکان ما نباید با همان مشکلات دست و پنجه نرم کنند. در حال حاضر دغدغه یک دانش آموز نباید چگونگی مهیا نمودن شرایط درس خواندن باشد که همه این ها به دلیل عدم رسیدگی برخی مسئولین به مشکلات روستاییان است.

هنگامی که برای بازدید از منبع آب در منطقه حضور یافتیم یکی از اهالی گفت: خجالت می کشم درب منبع را باز کنیم و شما کرم های قرمز داخل آب را ببینید… هفته نامه شکوفه های زیتون خدمت مردم محروم روستای دنبالده می رساند، این ما هستیم که خجالت می کشیم. این ما بودیم که سکوت کردیم و مسئولین سکوت ما را به آرام بودن شرایط و وضعیت تلقی کردند. امید آن داریم با شکستن طلسم سکوت ما، مدیران ارشد شهرستان نیز در رفع مشکلات شما، یا علی بگویند.

دبالده3

 

دنبالده2 

دنبالده4

دنبالده5

دنبالده


[ دوشنبه 94/12/17 ] [ 4:50 عصر ] [ فرهنگ خورگام - رنجکش ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

به نام خدا ***هر مرده ای زنده میشود به عطر و بوی خورگام اینجا دیار مسیحا دم من است*** در این پایگاه مقصوداین است تا شمارا بابخش خورگام عمارلو از توابع شهرستان رودبار دراستان گیلان اشنا کنیم و در این میان سعی خواهیم کردتا تمامی جنبه های فرهنگی ،اقتصادی آداب و سنن و دیگر خصوصیات طبیعی و مردمی سرزمین خورشید و مه وازتمامی روستاها ییلاقات این بخش اطلاعاتی را در خدمت شما بازدیدکنندگان گرامی قرار دهیم وهمچنین از روی دیگر سکه سرزمین گیلان یعنی مشکلات پنهان در زیر زیبایی طبیعت که خورگام نیز از این موضوع مستثنی نبوده و کم نداردبادیدی دردمندانه خواهیم نوشت .همین جا از تمامی شمادوستان عزیز(جوانان،دانشجویان و علاقمندان به سرزمین مادری ) درخواست دارم تا ما را دراین راه یاری نمایندچرا که ایجاد پایگاهی مرجع وبروز همت همگان را میخواهد سرزمینی پر از مه و خورشید ، سبزه و جنگل، چشمه های فراوان آب معدنی . پر از مهربانی وصفای مردمانش ،که امیدواریم تا بتوانیم دید کلی خوبی را در شما به وجود بیاوریم و در آینده ای نزدیک میزبانی خوب برایتان باشیم جایی که به دلیل بکر بودن و عدم معرفی کافی از آن حرف های زیادی برای خود دارد و شاید به جرات بتوان گفت آب و هوای آن بی نظیر و بیمانند است
موضوعات وب
آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 54
بازدید دیروز: 176
کل بازدیدها: 2178637