سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرزمین مِه وخورشید (خورشیدگام سبز)
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

عمارلو

از جمله بخش های شهرستان رودبار استان گیلان می باشد

جغرافیای طبیعی:

منطقه ای کوهستانی با آب و هوای معتدل کوهستانی است. در ارتفاعی حدود 1800 متری از سطح آب های آزاد واقع است.

 جغرافیای انسانی:

 همواره مسکونی بوده است. امروزه در این منطقه اقوام تات و کرد کورمانج در کنار یکدیگر زندگی می کنند. اقوام تات ساکنان نخستین و کرد ها ی کرمانج  مهاجر اند.

 جغرافیای زبانی:

 مردم بومی منطقه به گویش تاتی سخن می گفته اند و مهاجران کرد به گویش کرمانجی. مرکز تات نشینان جیریندیه (جیرنده) بوده است و می باشد.

 جغرافیای مذهبی:

 پیش از ورود اسلام به ایران و حتی مدت ها پس از ورود آن کیش مهرپرستی داشته اند که آثاری همچون جام زرین عمارلو و بناهایی با نام کوله سر گواه این موضوع است. سپس مذهب زیدیه در این منطقه گسترش یافت و زمانی نیز قلعه های آن از جمله پایگاه های اسماعیلیه بوده است. اما امروزه اکثر آنها جعفری مذهبند.

 جغرافیای تاریخی:

 وسیع ترین گستره عمارلو در زمان افشاریه بوده است که تا کرانه های دریای قزوین کشیده شده بود و منطقه تنکابن و طارم را نیز در بر می گرفت.

 نام عمارلو:

 نام عمارلو برگرفته از نام یکی از اقوام کرد است که حدود 300 سال پیش توسط نادرشاه افشار به منطقه خورگام  برای دفاع از ایران در برابر قوای روس کوچانده شدند. ایشان نیز با ورود به منطقه نام آن را به عمارلو تغییر دادند که کم و بیش همین شهرستان رودبار کنونی است. این منطقه پیش تر گستره وسیع تری داشت به طوری که حتی در زمان ابراهیم خان عمارلو تنکابن را نیز شامل می شد. (داستان این لشکرکشی نیز در همین متن آمده است.) پس از انقلاب دهستان خورگام با نام بخش خورگام و با مرکزیت دِه بره سر از عمارلو منفک شد. برخی نیز این نام را برگرفته از نام قوم آمارد حدس می زنند که زمانی از سفیدرود تا رود آمل ساکن بوده اند و پایه گزار تمدن کهن مارلیک بوده اند.

 شجره نامه ایلخانان عمارلو:

 خان های عمارلو در واقع فرزندان فردی به نام ولی خان شمرده می‌شوند. این فرد دارای ? فرزند به نام های مهراب خان ، نوروز خان ، شریف خان ، آدینه خان ، حیدر خان ( حیدر بیگ ) و قربانعلی خان بوده‌است. برخی محمد خان را نیز از جمله فرزندان وی می‌دانند اما در این باره اختلاف وجود دارد و محمد خان و فرزندانش را صرفا از جمله سپاهیان ولی خان می‌دانند.

 خان های کنونی عمارلو از دو خانواده بزرگ زند و مهرابی می‌باشند. ایشان از نوادگان غلامعلی خان بزرگ می‌باشند. غلامعلی خان نیز فرزند مهراب خان بزرگ و نواده ولی خان بزرگ است. همسر غلامعلی خان آقازاده خانم زند نواده کریمخان زند وکیل الرعایا بوده‌است. هنوز هم سالخوردگان منطقه داستان هایی از بزرگ منشی ها و نیکویی های این بانوی بزرگوار به خاطر دارند و از او به نیکی یاد می‌کنند. حاصل این ازدواج ? فرزند به نام های غلامرضا خان ، تقی خان ، اسدالله خان ، همایون خانم و خانم بوده‌اند. گروهی از فرزندان ایشان به احترام مادر نام خانوادگی زند را برای خود برگزیدند و گروهی نام خانوادگی مهرابی را به احترام پدر برگزیدند.

ییلاق های عمارلو:

 ییلاق های عمارلو با ارتفاعی بیش از 2200 متر از سطح آب های آزاد دارای آب و هوای کوهستانی می باشند. نکته قابل توجه درباره آب و هوای منطقه عمارلو به ویژه ییلاق های آن سبز و خرم ولی شرجی نبودن منطقه است که این منطقه و ییلاق هایش را در استان گیلان متمایز می کند


[ جمعه 89/2/10 ] [ 12:12 صبح ] [ فرهنگ خورگام - رنجکش ] [ نظرات () ]


.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

به نام خدا ***هر مرده ای زنده میشود به عطر و بوی خورگام اینجا دیار مسیحا دم من است*** در این پایگاه مقصوداین است تا شمارا بابخش خورگام عمارلو از توابع شهرستان رودبار دراستان گیلان اشنا کنیم و در این میان سعی خواهیم کردتا تمامی جنبه های فرهنگی ،اقتصادی آداب و سنن و دیگر خصوصیات طبیعی و مردمی سرزمین خورشید و مه وازتمامی روستاها ییلاقات این بخش اطلاعاتی را در خدمت شما بازدیدکنندگان گرامی قرار دهیم وهمچنین از روی دیگر سکه سرزمین گیلان یعنی مشکلات پنهان در زیر زیبایی طبیعت که خورگام نیز از این موضوع مستثنی نبوده و کم نداردبادیدی دردمندانه خواهیم نوشت .همین جا از تمامی شمادوستان عزیز(جوانان،دانشجویان و علاقمندان به سرزمین مادری ) درخواست دارم تا ما را دراین راه یاری نمایندچرا که ایجاد پایگاهی مرجع وبروز همت همگان را میخواهد سرزمینی پر از مه و خورشید ، سبزه و جنگل، چشمه های فراوان آب معدنی . پر از مهربانی وصفای مردمانش ،که امیدواریم تا بتوانیم دید کلی خوبی را در شما به وجود بیاوریم و در آینده ای نزدیک میزبانی خوب برایتان باشیم جایی که به دلیل بکر بودن و عدم معرفی کافی از آن حرف های زیادی برای خود دارد و شاید به جرات بتوان گفت آب و هوای آن بی نظیر و بیمانند است
موضوعات وب
آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 157
بازدید دیروز: 257
کل بازدیدها: 2167794