سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرزمین مِه وخورشید (خورشیدگام سبز)
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

چهره به چهره با مردم صیقلده بخش خورگام

این روستا با دارا بودن40 خانوار ثابت و 130 خانوار نیمه متمرکز متأسفانه با بحران مهاجرت جوانان مواجه است. این معضل که نشأت گرفته از محرومیت هایی از قبیل، آب شرب و آب صورت گرفته است روز به روز بر تعداد مهاجرین می افزاید ...

دغدغه اهالی روستای صِیقَلده بخش خورگام

مهاجرت، آفتی که به جان روستا افتاده است

آسفالت که به شهر بره سر خورگام رسید، موجب مسرت مردم بخش و شهرستان گردید. چراکه بعد از سالها چشم انتظاری بالاخره به دل خواهشان رسیدند و حالا می توانند از مسیرهای خاکی و دست اندازهای راه، بی دغدغه تردد کنند. اما در این بین برخی از روستاها به هر دلیلی از قلم جای ماندند و در لیست آسفالت نامی از آنها به میان نیامده است. صِیقَلدِه، روستایی بسیار زیبا، در هفت کیلومتری مرکز بخش خورگام و در 65 کیلومتری شهرستان رودبار، با دارا بودن بیش از پنج جانباز و آزاده و همچنین تربیت پزشکان و مهندسین حاذق، متأسفانه این روزها بدلیل وخیم بودن شرایط زندگی و تب مشکلات جاریه، با دغدغه مهاجرت جوانان دست و پنجه نرم می کند. در ادامه مصاحبه مان رابا مردمان خونگرم و مهمان نواز این روستای فراموش شده می خوانید. با ما همراه باشید.

*عضو شورای اسلامی روستا:

صِیقَلده، روستای پیرمرد و پیرزن ها است

محمدرضا سمیعی، در ابتدای گفتگو با اظهار اینکه قدمت دیرینه این روستا به بیش از 200سال گذشته باز می گردد، تصریح کرد: صِیقَلده در دامنه دو کوه نقاره قرار دارد و جزء معدود روستاهایی بود که زلزله سال 69 خسارت شایان ذکری را برایش برجای نگذاشت. عضو شورای اسلامی این روستا در ادامه در خصوص مشکلات روستا عنوان کرد:     و هم اکنون صیقلده، روستای پیرمرد و پیر زن ها است. وی با قرائت شعر، به دنیایی که مردانش عصا از کور می دزدند*** من از خوش باوری آنجا محبت جستجو کردم، عدم رضایت اش را از وضعیت کنونی روستای صیقلده اعلام داشت و گفت: کمبود امکانات و عدم توجه مسئولین به دغدغه هایمان جوانانمان را مجاب کرده تا روستا را ترک کنند و این بی عدالتی است و هم اکنون مهاجرت، چون آفتی بر جان روستایییان افتاده است.

از اهالی روستای محروم صیقلده:

فاضلاب روستا زندگی ام را به گند کشیده است4

خانم اسماعیلی، از مادران خانه دار و زحمتکش این روستا با اذعان اینکه فاضلاب روستا، زندگی ام را به گند کشیده است، تشریح کرد: بدلیل عدم نظارت و ساماندهی، فاضلاب و آب های سطحی روستا در پشت خانه ام جمع می شود و ضمن آلودگی باغ صیفی جات با ایجاد بوی نامطبوع زندگی را برایمان غیر قابل تحمل کرده است و در مقابل هیچ یک از مسئولین رسیدگی به این زخم وخیم بهداشتی مرهم نمی گذارند، بلکه در مقابل بدون هیچ عکس العملی نسبت به این معضل خودشان را از رسیدگی به آن تبرئه می کنند و تنها عده ای هستند که با درد مردم، تب می کنند. از مسئولین پرتلاش و زحمتکش خواستارم برای نخستین بار به روستای صیقلده بیایند و مشکلاتمان را از نزدیک نظاره گر باشند.

از جوانان روستا:

خط گاز از چند صد متری روستایمان گذشته و ما از آن بی بهره ایم 2

علی آقاجانی، از جوانان صیقلده که برای کمک به خانواده اش در زمین های کشاورزی به روستا آمده بود علت اصلی مهاجرت جوانان به شهر را عدم پیگیری مشکلات روستا توسط برخی مسئولین عنوان کرد و افزود: از دیگر دغدغه های ما عدم بهره مندی از گاز است. این در صورتی است که خط گاز از چند صد متری روستایمان گذشته و ما از آن بی بهره ایم. از دیگر دلایل عمده مهاجرت مسائل بهداشتی و عدم رعایت این مهم بود. و هم اکنون شاید برخی از ساکنین حتی همین پیرزنان و پیر مردان به دلیل عدم نظارت برخی مسئولین ابتلا به شپش دارند. وی در ادامه تأکید کرد، قطعا با ایجاد فرصت اشتغال، بار دیگر جوانان چون خون در رگ های روستا جاری خواهند شد.

*از معتمدین:

افتتاح سد صیقلده، حیات را به روستایمان باز می گرداند

حبیب اسماعیلی، از جانبازان هشت سال دفاع مقدس عدم نظارت برخی مسئولین و بی اعتنایی آنها به چگونگی وضعیت زندگی روستاییان را بسیار تأسف بار خواند و تصریح کرد: در برابر زورگویی و استبداد دشمنان، هشت سال مردانه پای دین و خاک خود ایستادگی کردیم و چه خون ها که به خاک این مرز و بوم آغشته شد تا اسلام و مسلمین در آسایش باشند. اما حالا با گذشت بیست و چندی سال از این رشادت ها، برخی از متولیان امر در لفافه می گویند پیرو راه شهیدان اند و در اصل شعار دادن را سرلوحه کار خویش قرار داده اند و به نوعی با جواب سربالا مردم را از سر خود باز می کنند. وی در ادامه با اشاره به اینکه دستاوردهای انقلاب اسلامی رفاه بیشتر مردم با حفظ کرامات انسانی است، افزود: افتتاح سد صیقلده، حیات را به روستایمان باز می گرداند و پیگیری این مهم، خواسته قلبی و درخواست عاجزانه اهالی از تمامی مسئولین است.

صیقلده

 

1

پایگاه تحلیلی خبری اسپرو http://esparou.ir/fa/


[ یکشنبه 94/12/16 ] [ 4:44 عصر ] [ فرهنگ خورگام - رنجکش ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

به نام خدا ***هر مرده ای زنده میشود به عطر و بوی خورگام اینجا دیار مسیحا دم من است*** در این پایگاه مقصوداین است تا شمارا بابخش خورگام عمارلو از توابع شهرستان رودبار دراستان گیلان اشنا کنیم و در این میان سعی خواهیم کردتا تمامی جنبه های فرهنگی ،اقتصادی آداب و سنن و دیگر خصوصیات طبیعی و مردمی سرزمین خورشید و مه وازتمامی روستاها ییلاقات این بخش اطلاعاتی را در خدمت شما بازدیدکنندگان گرامی قرار دهیم وهمچنین از روی دیگر سکه سرزمین گیلان یعنی مشکلات پنهان در زیر زیبایی طبیعت که خورگام نیز از این موضوع مستثنی نبوده و کم نداردبادیدی دردمندانه خواهیم نوشت .همین جا از تمامی شمادوستان عزیز(جوانان،دانشجویان و علاقمندان به سرزمین مادری ) درخواست دارم تا ما را دراین راه یاری نمایندچرا که ایجاد پایگاهی مرجع وبروز همت همگان را میخواهد سرزمینی پر از مه و خورشید ، سبزه و جنگل، چشمه های فراوان آب معدنی . پر از مهربانی وصفای مردمانش ،که امیدواریم تا بتوانیم دید کلی خوبی را در شما به وجود بیاوریم و در آینده ای نزدیک میزبانی خوب برایتان باشیم جایی که به دلیل بکر بودن و عدم معرفی کافی از آن حرف های زیادی برای خود دارد و شاید به جرات بتوان گفت آب و هوای آن بی نظیر و بیمانند است
موضوعات وب
آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 125
بازدید دیروز: 458
کل بازدیدها: 2173030