سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرزمین مِه وخورشید (خورشیدگام سبز)
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

چهره به چهره با اهالی شهرک سفیدرود(علی آباد پایین)

حدود شش ماه از مراسم افتتاحیه گاز علی آباد می گذرد اما روستاییان هنوز مردد هستند که برای کنترل و مهار سرمای جانسوز زمستان، سوخت (نفت) تهیه کنند یا اینکه چشم انتظار گاز بمانند. ...

با نهایت تاَلُم و تاَثُر

روزگار آب در علی آباد سیاه شده است

داشتن آب،برق، گاز و راه ارتباطی مناسب از جمله ملزومات اولیه یک روستا و یا شهر می باشد. شهرک سفیدرود (علی آباد پایین) منجیل با جمعیتی بالغ بر 180 خانوار در کنار سد سفیدرود منجیل واقع شده و در موقعیت جغرافیایی خاص و استراتژیک قرار دارد و مدخل ورودی سه استان گیلان، زنجان و قزوین می باشد. درآمد ساکنین روستا اغلب کشاورزی و باغداری بوده و عمده ترین مشکلات روستاییان آب شرب و گاز می باشد. گفتنی است، آب شرب روستای علی آباد پایین بسیار نامطلوب بوده و در برخی ایام مردم روستا وقتی شیر آب را باز می کنند به جای آب، گل و لای و آب سیاه را مشاهده می کنند، انگار روزگارِ آبِ علی آباد سیاه شده است. با شنیدن این خبر،  فرصت را مغتنم شمرده و با چند تن از اهالی شهرک سفیدرود (علی آباد پایین) به گفتگو نشستیم که در ادامه چکیده این گفتگو را می خوانید.

* آب نامطلوب و دارای املاحِ گوناگون را به خوردِ اهالی می دهندعلی-دخت

علی دُخت یکی از اهالی شهرک سفیدرود (علی آباد پایین) با بیان اینکه آب روستا قابل شرب نیست، گفت: آب شرب علی آباد پایین بسیار بی کیفیت بوده و بیشتر اوقات قطع می باشد. اهالی شهرک سفیدرود برای استفاده از آب شرب، باید ابتدا چندین دقیقه شیر آب را باز گذاشته تا رسوبات و گل و لای از آب خارج شده و سپس از آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه آب نامطلوب و دارای املاحِ گوناگون را به خوردِ اهالی می دهند، یادآور شد: مردم روستای علی آباد پایین همانند سایر مردم مناطق کشورمان، شایسته بهترین امکانات هستند. از مسئولین ذیربط انتظار می رود موضوع آب علی آباد را به صورت جدی پیگیری نمایند.

* علیرغم افتتاح گاز، هیچ کدام از اهالی گاز ندارنداعتدادی-شورای-علی-آباد

قربانعلی اعتدادی عضو شورای اسلامی شهرک سفیدرود (علی آباد پایین) با بیان اینکه مردم روستا قبلاً از آب شهر منجیل استفاده می کردند، اضافه کرد: چند سالی است که آب شرب اهالی شهرک سفیدرود به صورت پمپاژ از رودخانه سفیدرود تامین می شود که از وضعیت نامطلوبی برخوردار است. قرار بود که به صورت موقت از آب پمپاژی سفیدرود استفاده کنیم و خط لوله آب مجدد به آب شهر منجیل وصل شود اما چندین سال از این موضوع می گذرد و هیچ خبری نیست.

به گفته وی، آب شرب علی آباد دارای املاح، گل و لای، چربی و روغن بوده و از لحاظ بهداشتی، زیر صفر قرار دارد.

عضو شورای اسلامی روستای علی آباد پایین با بیان اینکه بیشتر ساکنین بویژه کودکان روستا با استفاده از آب مشکل پوستی پیدا کردند، گفت: وجود املاح و قارچ های بسیار زیادی در آب، سبب شده تا سلامتی مردم منطقه به خطر بیافتد. آب علی آباد را حتی برای شست و شو و استحمام نمی توان استفاده نمود چه رسد به شرب.

اعتدادی با بیان اینکه علیرغم بی کیفیت بودن، با کمبود و قطعی مکرر آب در روستا مواجه هستیم، اظهار کرد: ساکنین بالا دست روستای علی آباد پایین در بیشتر اوقات آب ندارند. گفتنی است منبع ذخیره آب روستا پُر از آب بوده و نیاز به آب ندارد اما لوله پمپاژ آب سه اینچی بوده و نمی تواند جوابگوی مصرف ساکنین باشد با مدیریت در مصرف و همچنین ارتقای قُطر لوله از سه اینچی به شش اینچی می توان مشکل آب روستا را از لحاظ کمی مرتفع نمود اما مشکل کیفی آب با وصل نمودن آب شهر منجیل به روستا، حل شدنی است.

وی اضافه کرد: علیرغم افتتاح گاز در روستا، هیچ کدام از اهالی از نعمت گاز برخوردار نیستند. حدود شش ماه از مراسم افتتاحیه گاز علی آباد می گذرد اما روستاییان هنوز مردد هستند که برای کنترل و مهار سرمای جانسوز زمستان، سوخت (نفت) تهیه کنند یا اینکه چشم انتظار گاز بمانند.

عضو شورای اسلامی روستای علی اباد پایین ادامه داد: عدم نصب اَلَمک گاز، سبب شده تا روستاییان علی آباد بعد از مدت ها چشم انتظاری، هنوز به آرزوی دیرینه شان نرسند.

طبق گفته اعتدادی، جمعیت روستا به بیش از 180 خانوار رسیده که این تعداد با نثار ده ها شهید، آزاده و ایثارگر، نقش موثری در هشت سال دفاع مقدس ایفا نموده است.

وی، عدم مناسب بودن آب و بلاتکلیفی نصب اَلَمک های گاز را یکی از اصلی ترین دلایل مهاجرت از روستا دانست و بیان کرد: جمعیت کثیری به علت فقر امکانات، از روستا کوچ کردند و استمرار این مهم در دراز مدت به متروکه شدن روستا خواهد انجامید.

*  آب شرب مورد نیاز برای تهیه خمیر و نان را از چشمه می آورممهربانانه---نانوای-علی-آباد

رضا ماهانه نانوای شهرک سفیدرود (علی آباد پایین) با ابراز گله مندی از کیفیت آب شرب روستا، اظهار کرد: با آب شرب روستا نمی توان برای تهیه خمیر و نان استفاده نمود.

وی با بیان اینکه سلامتی اهالی برای من در اولویت قرار دارد، گفت: آب شرب مورد نیاز برای تهیه خمیر و نان را از چشمه می آورم از مسئولین انتظار می رود هر چه سریع تر مشکل آب روستا را برطرف کنند.

نانوای روستای علی آباد پایین با بیان اینکه این روستا ورودی سه استان می باشد، سهمیه آرد نانوایی روستا را کم عنوان و اذعان کرد: در روز هزاران مسافر از این مسیر عبور نموده و از این نانوایی نان می خرند و آرد موجود جوابگوی نیازهای روستاییان نیست.

* آب شرب روستا از زیر کارخانه کنار سفیدرود پمپاژ می شودنقی-پور

نقی پور یکی از معتمدین روستای علی آباد پایین نیز از عدم پیگیری مسئولین نسبت به مشکلات روستا، گله داشت و اظهار کرد: آب و گاز از مهمترین دغدغه های این اهالی می باشد که به شکل بحران در آمده است.

وی ادامه داد: آب شرب روستا از زیر کارخانه روغن کشی کنار سفیدرود پمپاژ شده و دارای املاح بسیار زیادی است.

* مسئولین پاسخ قانع کننده ای به مردم بدهندبشیری-عضو-هیئت-امنای-مسجد-ع

بشیری عضو هیئت امناء مسجد صاحب الزمان (عج) علی آباد پایین، مشکل گاز و آب شرب را از اساسی ترین مشکلات روستا عنوان کرد و بیان داشت: 10 سال از کلنگ زنی پروژه گاز علی آباد می گذرد اما متاسفانه حتی بعد از افتتاح این پروژه، هنوز اهالی گاز ندارند.

وی ادامه داد: با افتتاح گاز در علی آباد، ساکنین روستا به امید گاز دار شدن، وسایل نفت سوزشان را فروختند و حالا با عدم نصب اَلَمک گاز و گاز دار نشدن، بلاتکلیف هستند که زمستان سرد را چگونه بگذرانند.

این عضو هیئت امناء مسجد شهرک سفیدرود از مسئولین خواست تا جواب قانع کننده به مردم دهند و اهالی شهرک را از بلاتکلیفی و سردرگمی در بیاورند.

* آب شهرک به علت آلایندگی زیاد به درد مصارف کشاورزی هم نمی خوردعلی-اعتدادی0

علی اعتدادی یکی از اهالی شهرک سفیدرود با اشاره به برخی از مشکلات شهرک، اظهار کرد: آب شرب شهرک سفیدرود از لحاظ بهداشتی سالم نیست و به علت آلایندگی زیاد به درد مصارف کشاورزی هم نمی خورد.

وی، مردم علی آباد را مردمانی سخت کوش، همیشه در صحنه و ولایی معرفی نمود و بیان کرد: اهالی علی آباد پایین در همه صحنه های سیاسی و اعتقادی حضوری پررنگ دارند و بر مسئولین است که قدردان چنین مردم خوب بوده و نسبت رفع مشکلاتشان همت کنند.

اعتدادی اضافه کرد: روستای علی آباد مدتهاست است که منتظر گازرسانی می باشد که علیرغم برگزاری مراسم افتتاحیه، مردم روستا از نعمت گاز بی بهره هستند.

73


[ یکشنبه 94/12/16 ] [ 4:46 عصر ] [ فرهنگ خورگام - رنجکش ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

به نام خدا ***هر مرده ای زنده میشود به عطر و بوی خورگام اینجا دیار مسیحا دم من است*** در این پایگاه مقصوداین است تا شمارا بابخش خورگام عمارلو از توابع شهرستان رودبار دراستان گیلان اشنا کنیم و در این میان سعی خواهیم کردتا تمامی جنبه های فرهنگی ،اقتصادی آداب و سنن و دیگر خصوصیات طبیعی و مردمی سرزمین خورشید و مه وازتمامی روستاها ییلاقات این بخش اطلاعاتی را در خدمت شما بازدیدکنندگان گرامی قرار دهیم وهمچنین از روی دیگر سکه سرزمین گیلان یعنی مشکلات پنهان در زیر زیبایی طبیعت که خورگام نیز از این موضوع مستثنی نبوده و کم نداردبادیدی دردمندانه خواهیم نوشت .همین جا از تمامی شمادوستان عزیز(جوانان،دانشجویان و علاقمندان به سرزمین مادری ) درخواست دارم تا ما را دراین راه یاری نمایندچرا که ایجاد پایگاهی مرجع وبروز همت همگان را میخواهد سرزمینی پر از مه و خورشید ، سبزه و جنگل، چشمه های فراوان آب معدنی . پر از مهربانی وصفای مردمانش ،که امیدواریم تا بتوانیم دید کلی خوبی را در شما به وجود بیاوریم و در آینده ای نزدیک میزبانی خوب برایتان باشیم جایی که به دلیل بکر بودن و عدم معرفی کافی از آن حرف های زیادی برای خود دارد و شاید به جرات بتوان گفت آب و هوای آن بی نظیر و بیمانند است
موضوعات وب
آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 22
بازدید دیروز: 426
کل بازدیدها: 2173353